عباس بن علی(ع) دارای ویژگیهای معنوی خاصی
مانند مقام تسلیم، تصدیق، وفا و نُصح در حد اعلی بود که در زیارت نامه آن
حضرت ذکر شده و وجود چنین خصایصی باعث ممتاز گشتن وی از سایر شهداء شده
است.
یکی از راه های پی بردن به مقام و عظمت قمر منیر بنی هاشم (ع) مراجعه به
زیارتنامه آن حضرت است که از امام صادق (ع) نقل شده: «أَشْهَدُ لَکَ
بِالتَّسْلِیمِ وَ التَّصْدِیقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِیحَةِ لِخَلَفِ
النَّبِیِّ الْمُرْسَل؛ شهادت می دهم براى حضرتت به تسلیم و تصدیق و وفا، و
خیرخواهى، براى یادگار پیامبر مرسل»، در این بیان شریف به چهار مقام ویژه
عباس بن علی (ع) اشاره میشود:
«در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم/لطف آنچه تو اندیشی حکم آنچه تو فرمایی»
با توجه به فرمایش امیرالمومنین(ع): «الدُّنیَا دارٌ بالبلاءِ مَحفوفَةٌ؛
دنیا سرایی است که به بلا پیچیده شده است»، در مواجه با مشکلات، بلاها و
مصیبتها چندین عکس العمل معنوی مانند توکل، صبر، رضا و تسلیم قابل تصور
است و در این میان، مقام تسلیم برترین آنهاست.
اما در مقام رضا، شخص راضی، برای خود اراده و قدرتی نمیبیند، آنچه از حق
تعالی صادر میشود موجب خشنودی اوست، در مقابل تلخیها و سختیها که لازمه
زندگی دنیاست هرگز احساس نارضایتی ندارد، بلکه با خشنودی و رضایت کامل تحمل
میکند، و زبان حال و قالش این است:
تفاوت مقام صبر با مقام رضا این است که انسان در مقام صبر تلخی میبیند ولی
برای رسیدن به ثواب تحمل میکند از باب «إنَّما یُوَفَّى الصَّابِرُونَ
أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِساب [زمر/10] البته صابران به حد کامل و بدون حساب
پاداش داده خواهند شد».
مقام تسلیم از مقام رضا هم بالاتر است، چون در مقام رضا هر چه حق تعالی
مقرر فرموده موافق طبع شخص است. اما در مقام تسلیم انسان برای خود طبعی
نمیبیند تا موافق یا مخالف باشد، در مقام تسلیم خودی نمیبیند تا بگوید من
پسندم آنچه را جانان پسندد، بلکه خود و هرچه دارد را تسلیم حق تعالی
میکند، و حضرت ابالفضل (ع) دارای مقام تسلیم بود.
قدم بعد از تسلیم تصدیق است. انسانی که تسلیم محض شد مَحرم می شود و به
مرحله ای می رسد که به صدق و حقانیت صاحب ولایت پی می برد. در جریان
عاشورا، برخی از افراد در رابطه با قیام سید الشهداء (ع) اظهار نظر می
کردند و ایراداتی داشتند، ولی در هیچ منبعی ذکر نشده که قمر بنی هاشم (ع)
در مقابل امام، اظهار نظری کرده باشد. این همان مقام تصدیق است که هر چه
امام بفرماید را صدق بداند.
عباس بن علی (ع) مصداق أتم و أکمل وفای به عهد و باقی ماندن بر بیعت بود که
خداوند مومنان را این چنین توصیف می کند: «الَّذینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ
اللَّهِ وَ لا یَنْقُضُونَ الْمیثاق [رعد/20] آنها که به عهد الهى وفا
مىکنند، و پیمان را نمیشکنند».
د: مقام نُصح
نُصح به معنای خلوص است. قمر بنی هاشم (ع) نهایت خلوص را در انجام فرمان
امامش به کار گرفت و در همه مراحل به عنوان یک سرباز ولایت انجام وظیفه
کرد. حتی در آخرین لحظات، وقتی برای تهیه آب می رود در مسیری گام بر دارد
که هزاران تیر انداز و مبارز در کمین نشسته اند و با آن که صدها توجیه برای
نرفتن و آب نیاوردن می توانست بیاورد، ولی تمام همتش انجام وظیفه و بر
آورده کردن خواسته امامش بود.